Duna-Tisza közi vitairatunk

Letölthető formátum:

LETÖLTÉS

Országos választási programunk

Ide kattintva olvashatja el őket!

http://mszp.hu/cimke/program

Facebook

Galéria

Népszavazás után, Magyarország esélyeiről

Csakhogy. Köztudott, Magyarországon iszonyatosan nagy az adó-, és járulékteher, úgy a magánszemélyekre, mind a vállalkozásokra. Európában a harmadik helyen állunk! Ez minden bajunk fő okozója. Ennek a magas terhelésnek, a gazdasági növekedést gátló hatásáról most nem kívánok beszélni, az egyébként is egyre nyilvánvalóbb. Hanem arról, hogy ilyen magas adó-, és járulékteher mellett bármilyen kisösszegű önrészt is bevezetni a két legfontosabb ellátási rendszerben, az egészségügyben és az oktatásban, szinte lehetetlen. Ha hamarább nem, most már látjuk. Lássuk be, a FIDESZ-nek nem volt nehéz dolga… Miért fizessek én azért, amiért egy rakás adót levonnak tőlem?

Az elutasítást segítette a Kádár-rendszer emléke, amikor megvoltunk úgy is, hogy nem kellett az alapvető közösségi szolgáltatásokért (iskola, egészségügy) külön fizetni. (Megjegyzendő, hogy az SZJA bevezetésekor 1988-ban, csak az adóval bruttósították fel a béreket, a közszolgáltatások részbeni önfinanszírozására egy forintot sem építettek be a bérekbe, azóta is húzzuk magunkkal a nyomott béreket.)

Mi következik a fentiekből?

Az, hogy hiába jó polgári és modernizációs elv az öngondoskodás, a jelenlegi magyar gazdasági-társadalmi viszonyok között úgy, ahogyan az történt, nem lehet érvényesíteni. Ma, Magyarországon ez a helyzet!

A vizitdíj, tandíj döntések nem érdemi (szakmai) tekintetben voltak hibásak – bár ezen is lehetne vitatkozni – hanem abban, hogy a döntéshozó nem vette eléggé figyelembe a bevezetés társadalmi-gazdasági környezetét, nem mérlegelte a társadalom befogadóképességét.

Ahhoz tehát, hogy középtávon lépni tudjunk az öngondoskodás elvének érvényesítéséhez – és persze a növekedés feltételeinek megteremtéséhez - mindenekelőtt egy radikális adó-, és járulékteher csökkentés kell. Az emberek zsebében és a vállalkozások kasszájában érzékelhetően több pénzt kell hagyni – ez is polgári elv! - hogy eldönthessék, mire költik, így egyebek között az öngondoskodásra, új beruházásokra, foglalkoztatásra stb.

A magas adó-, és járulékteher az állami költségvetés kiterjedt közfeladat vállalása miatt van. Ezért a terhek jelentős csökkentése az adókedvezmények és a közösségi kiadások ésszerű szűkítése nélkül, nem megy. Ugyanis a kisebb közteher – és tegyük hozzá, a következetes ellenőrzés - középtávon relatíve több bevételt hoz ugyan a büdzsébe, de rövid távon nem jön be elegendő pénz arra, hogy finanszírozzuk a változatlanul hagyott közösségi kiadásokat.

A közkiadás mérséklésétől nem szabad megijedni, mert ha jó helyen nyúlunk az eddigi rendszerbe, akkor az embereknél és vállalkozásoknál maradó jövedelemtöbbletből saját maguk vásárolják meg, az eddig a központi büdzsé által fedezett ellátásokat, beruháznak stb. (Például nem értem, hogy miért működnek köztulajdonban a színházak, iszonyatos állami dotáció mellett, de a szegények által el nem érhető belépési díjjal? Kórházat magánkézbe lehet adni, színházat nem? Az viszont nyilvánvaló, hogy a társadalom legelesettebb rétegei nem maradhatnak közösségi szolidaritás nélkül.)

A sokat emlegetett Szlovákiában – sok évi mélyrepülés után – a konzervatív Dzurinda kormánya radikálisan csökkentette az adókat és ezzel együtt vezette be a vizitdíjat! Szerencséje volt, mert a közösségi kiadásokat nemigen kellett csökkentenie, ugyanis azok közel nem voltak olyan magasak, mint nálunk.

Nálunk most a legfontosabb politikai kérdés az, hogy a kormány filozófiát vált-e és elkezd egy széleskörű szakmai, társadalmi konzultációt az adó-, és járulékterhek jelentős csökkentéséről, vagy nem. Ha igen, akkor nemcsak a kormány, hanem az egész társadalom nyert! És akkor van esélye újra Magyarországnak!

És a végén, egy aktuális vitáról: a vizitdíj megszűnését kell-e kompenzálni és mennyivel? Ha csak 2009. január 1-től szűnne meg a vizitdíj, akkor a kompenzálás jogilag szóba sem jöhet, mert a népszavazás erre nem kötelezi a parlamentet. Az más kérdés, hogy ha az érintett területeken ellátási feszültség alakulna ki, a kormánynak intézkednie kellene.

Mivel a parlament 2008. április 1-től megszünteti a vizitdíjat, ezért ezt csak úgy teheti meg, hogy egyúttal visszaállítja a vizitdíj bevezetése előtti helyzetet az érintett területeken (háziorvosok, kórházak). Teljes körű kompenzációra (pláne folyamatosan beépítve a költségvetésbe) nem kötelezett, mert nem szerzett jogról van szó. Igen, a kompenzáció a kezdeményezők felelőssége!

Dr. Brúszel László

Elég morbid...

...az én értelmezésemben ez az egész kialakult helyzet.

Megpróbálom egy példán keresztül illusztrálni a gondolatom lényegét:

Megkeresem a motoros haverokat, és azt mondom, hogy jobb minőségű benzint találtam, félre a vizes üzemanyaggal! A járgányaitok ezentúl az új anyaggal többet gurulhatnak, mint eddig valaha!Igaz, ezért egy kicsivel többet kell fizetni, de csak annak természetesen, aki több üzemanyagot fogyaszt, vagyis többet gurul.

Egyikük kitalálja, hogy ez az egész marhaság, eddig is gurultak a gépek. Leszavaznak. Marad tehát a régi vizes és rossz minőségű benzin.

Igen ám, de ezzel egy időben a másik, - aki szintén leszavazott - kitalálja, hogy attól még odaadhatnám nekik a jobb minőségű benzinre szánt különbözetet...