Király József Facebook oldala
Dobos József Facebook oldala
Letölthető formátum:
Ide kattintva olvashatja el őket!
Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Közgyűlés!
A lakossági ivóvízellátás, így Kecskemét lakossága ivóvízellátásának szabályozása is a vízgazdálkodásról szóló 2013. évi LXXXII. tv alapján történik. A vízmű a fogyasztókkal kötött szolgáltatási, többlakásos épületek esetében mellékszolgáltatási szerződés alapján szolgáltatja a lakásokba eljutó víz fogyasztását.
Hihetnénk azt is, hogy ez azt jelenti, mindenki a saját fogyasztása után fizeti a vízdíjat. De ha ezt hisszük, tévedünk.
Tévedünk, mert az említett törvény lehetőséget ad a vízműnek arra, hogy a mellékszolgáltatási szerződést két hónapon túli díjtartozás esetén felmondja. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a vízmű a nem fizető tulajdonos vízfogyasztását a közös vízfogyasztáshoz számlázza, amit viszont a rendesen fizető tulajdonosok egyenlítenek ki közös költségből. Aggódásra persze semmi ok, ez a pénz nem veszett el. Amennyiben ugyanis az érintett lakóközösség nehezményezné a többletfizetést, nincs más teendője, mint hogy a mellékvízmérő óra felmondáskori állásának ismeretével felfegyverkezve megpróbálja visszaszerezni a kifizetett összeget, azaz jogi útra tereli az ügyet.
Ehhez nem kell más, mint egy ügyvéd (ennek hiányában egy kisebb vagyon a behajtás technikai feltételeinek megteremtéséhez), némi pénztartalék a végrehajtás költségeinek megelőlegezéséhez, és idő, amelyet türelemmel végigvárva a lakóközösség akár sikerrel is járhat. Hangsúlyozom: akár! Az esetek túlnyomó többségében ugyanis a vízmű részéről sikertelen behajtást követően kerül sor a szerződés felmondására, és ezzel a hátralékos vízdíj áthárítására.
Nem vetődik fel a kérdés, hogy pusztán a szomszédi minőség miként alapozza meg a lakóközösség helytállási kötelezettségét?
Nem szokatlan kissé, hogy annak kell a vízdíjtartozást behajtani, akinek a szolgáltatáshoz az égvilágon semmi köze nincs? Miért azoknak (társasházaknak, szövetkezeteknek) kell perelni a víztartozást, akik egyetlen csepp vizet sem adtak el?
Tisztelt Polgármester Úr! Ez a probléma Kecskemét város lakosságának hozzávetőlegesen 1/3-át érinti egyre súlyosabban. Tovább nő ugyanis a felmondásos esetek száma. Érthető, hiszen nehezebb gazdasági helyzetben vannak a vízművek is, miért ne élnének tehát a jogszabályi lehetőségekkel. Csakhogy nehéz, egyre nehezebb helyzetben van a lakosság is, amelyik nem védhető módon ezért a bevételkiesésért is helytállni kényszerül.
A felmondási jog biztosításával a lakossági terhek csökkentésére törekvő kormány lehetővé teszi, hogy a rezsicsökkentésből keletkezett megtakarításból a szolgáltató a keletkezett hiányt visszavegye.
A vízgazdálkodásról szóló törvény 2013. évi módosítása pedig épp ezt a régóta fennálló problémát nem érintette, holott többek között én is kértem a változtatást egy több mint két évvel ezelőtti felszólalásomban.
Bízva a felvetett probléma mindenki számára megnyugtató mielőbbi rendezésében, köszönöm, hogy meghallgattak.